2008. június 3., kedd

KommunikáciJÓ


Egy barátom olvasmány-élményéből tudtam meg, hogy Robin Lakoff így különbözteti meg a női társalgást a férfiétól.

A női kommunikáció jellemzői szerinte (azaz amennyire én még emlékszem a tegnapi beszélgetésünk óta):

1. Mentegetőzések (Sajnos, nem tudom jobban...)
2. Burkolt kérdések (Elég hideg van így nyitott ablak mellett...)
3. Ugye kérdések (Ez egy jó film volt, ugye?)
4. Mérsékelő kifejezések használata (OLYKOR ELÉG unalmasnak érzem ezt a helyet...)
5. Udvarias felszólítások (Volnál szíves...)
6. Pontos színmeghatározások (De szép ez a mályvaszínű kabát!!!)
7. Durva szavak hiánya (JAJJ, otthon hagytam a jegyeket!)
8. Kevesebb beszéd (na fene!), jobb odafigyelés.

Lakoff következtetése, hogy a női társalgás jellegzetessége a határozatlanság és a befolyásolhatóság, tartalma pedig közhelyszerű.

....Lakoffnak 99 %ban igaza van, kivéve a közhelyszerű részt...ugye? Labda nálatok!
:P

14 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez a Lakooff nekem nem szimpatikus. 1975-ben (!!!) jelent meg a Language and Woman’s Place (szerintem ebben írja le s fenti állításokat) című írása, melyben azt állította, hogy a nőies nyelvhasználat, vagyis, hogy a nők finomkodnak, erőtlenül, bizonytalanul beszélnek, habozó, túlzottan udvarias módon fejezik ki magukat és sok üres melléknevet használnak, egyértelműen megakadályozza azt, hogy a nőket racionális, a hatalommal élni tudó, önálló döntéseket meghozni képes lényeknek lássuk.
Nem olvastam a tanulmányt. http://www.tusarok.org/rovatok/cikk.php?id=78 - itt találtam ezt az összefoglalót. De ha kezembe kerül a könyv, biztos hogy elolvasom. Csak félek, hogy a végén nehogy kihozza belőlem a bennem lappangó feminizmust! :)

Bonzsúr írta...

Noémi drága!

Nem kell mindjárt felkapni a vizet! :) Pláné, hogy a szerző maga is hölgy. És nem szabad kizárólagosan a TűsarokPontHuról informálódni, mert az sarkítás, amit ott ír. A filósok viszont (én is) találkozhattak már Lakoff nevével szociolingvisztika előadásokon. És nekem nem antipatikus egyáltalán. Egészséges feminizmussal szemlélve, szerintem a megfigyelései helyesek.
Nézd csak meg ezt a wkpd linket. Ott vannak azok a dolgok is felsorolva, amiket én közben kifelejtettem.

Hű, de feltüzültél! Különben 1975 nem is volt olyan régen :P

http://en.wikipedia.org/wiki/Robin_Lakoff

Névtelen írta...

Vitatkoznak a nők... Ajaj, jobb nem beleszólni ilyenkor...

;-)

Bonzsúr írta...

Nem csak nők, kérem szépen, BARÁTnők. :P

Névtelen írta...

Jajj, azt hiszem meg lettem sértve. Méghogy tusarkupontorg-ról informálódom kizárólagosan :D Nofene.

Amúgy tényleg meg vagyok lepődve azon, hogy Lakoff nő. Most már azt is olvastam róla, hogy a feminista szociológusok körébe sorolták. Ezek szerint félreértelmeztem a tűsarkon olvasott kis összegzést.
Köszi a wikipediás linket. Tisztul a kép. Tehát AMIATT, hogy a nők finomkodnak, udvariasan fejezik ki magukat, kerülik a durva szavakat stb. tekinti őket az erősebbik nem képviselői képtelennek az önálló, racionális döntések meghozatalára stb.

Hát ha a férfiak tudnák, hogy mindezen beszólásokat, fondorlatos kifejezéseket csak őértük használjuk!...

Névtelen írta...

Te Bonzsi, azt hiszem én túl komolyan vettem a bejegyzésedet a női társalgásról. Mondjuk az, hogy te elismered, hogy a határozatlanság és a befolyásolhatóság jellemzi a női társalgást... hát hmmm, valóban eldobod a labdát.

A pletyka amúgy mi? :D

Bonzsúr írta...

Noé, a pletyka szerintem fölösleges információ. :P (Nem sértettelek meg! Tudod te jól!) :)

!i!it pedig bájosan felkérem, hogy igenis szóljon bele, ha elkapta a labdát. Szivesen olvasnám férfitársaim véleményét is.

Magyari Tivadar írta...

Sztem az a hét pont szinte mindegyike akár férfira is ill!k. És pl. a 7-es is;, de ami a hetest illeti: nő is beszélhet durván. Nézzétek meg, milyen ocsmányul beszélnek feminista női blogok férf!akról. :P :P

Bonzsúr írta...

Kedves Tivadar, szinte mindenik. De azért kivéve a 6-ost :), ami a színekre vonatkozik. A legtöbb férfi nem tudja milyen a mályvaszín. De lehet apa miatt vagyok tele elő!téletekkel, mivelhogy színtévesztő. :)

Ami itt folyt ma az semmiség a messengeren kapott fejmosások mellett. :) Csak úgy jöttek a bombák!i!

Magyari Tivadar írta...

Na, pont arra gondoltam, hogy vajon milyen a mályvaszín. És arra is gondoltam, hogy megírom, hogy a 6. pontnál a fiúk csak annyit mondanak, hogy "piros". De a mályva tényleg piros?

Mert, kisbonzs, nézd csak (ez még jó ürügy virágot is küldeni :-):

1) http://lambre.fw.hu/b%F6be0810/malyva1.jpg

2)http://www.flickr.com/photos/21088270@N04/2153194032/

3) http://lambre.fw.hu/b%F6be0810/malyva7.jpg

4) http://www.tuja.hu/catalog/images/mocsar_malyva02.jpg

Bonzsúr írta...

:) milyen kedves!

Hát, nem, a mályva nem piros. Azaz van piros is meg mindenféle (most már), de igazából ha mályvaszínű valami, akkor a 2. fotó virágára gondolunk, mi nőkül. :)

Bonzsúr írta...

Csak úgy (mert vicces):

nálunk például, amikor apa a szürke bőröndöt keresi, akkor mi tudjuk, hogy a zöldet kell neki előszedni, amikor a zöld nyelű kést kéri, akkor anya a piros nyelűt kell a kezébe adja és amikor a kék öltönyét kívánja fölvenni, akkor a petróleumszürkét kell a szöszöktől megtisztítani. :) De ő színtévesztő! Nehogy intergalaktikus botrány törjön ki, (annak ürügyén, hogy megvádolom a férfitársadalmat azzal, hogy nem ismerik a színeket). :P

Névtelen írta...

Kísérletképpen megkérdeztem a Pasimat, szerinte milyen szín a mályva. Válasza: hát... olyan vajszín, olyan mint ez az asztal (mutatva a világos, krémszínű asztalra) :)

Mosolyogtam, aztán rájöttem, hogy nem is ezek az igazán fontos dolgok. :)

Bonzsúr írta...

Noémi & O.
:o)